Fogyókúra, akupunktúra

A fájdalom és az akupunktúra

A fájdalom a leggyakoribb panasz, amellyel a beteg orvosát felkeresi. A fájdalom nem egyszerűen érzékszervi élmény, hanem rendszerint erőteljes érzelmek is kapcsolódnak hozzá, tehát testi és lelki jelenség is egyszerre. A fájdalom összekapcsolódása negatív érzelmekkel evolúciós szempontból hasznos. Könnyebb megjegyezni az olyan öszefüggéseket, amelyekhez erős érzelmek társulnak. Így tanuljuk meg kisgyermekkorban, hogy a tűz veszélyes, hogy a rózsa tövise szúr, hogy az éles kés elvágja a kezünket. Ugyanígy, a nyombélfekély szöveti sérülése okozta fájdalom, vagy a vakbélgyulladás,  a csonttörés fájdalma  arra késztet minket, hogy egészségünk megőrzése érdekében mielőbb orvoshoz forduljunk.Tisztázandó tehát a kórok, és annak megfelelő kezelést kell alkalmazni. A fájdalom szubjektív élmény, nem mérhető. Különböző használatban lévő kérdőívek skálákon próbálják  meghatározni a fájdalom intenzitását, és ezzel lehetőségig objektivizálni. A beteg által panaszolt fájdalmat mindig reálisnak kell tekinteni, akár van felismerhető oka, akár nincs. Míg a heveny fájdalomnak mindig van biológiai haszna, addig a krónikus fájdalom önálló kórképpé alakul, és semminemű haszna, védő szerepe nincs a szervezet számára. A krónikus fájdalom elnevezés nem feltétlenül azt az  időt jelenti, amióta fennáll a panasz. Van aki 3, van aki 6 hónapja fennálló panasz után beszél krónikus fájdalomról, de van olyan állásfoglalás is, amely úgy határozza meg, hogy időtartama 4 héttel meghaladja a szokásos gyógyulási időt. Krónikusnak akkor nevezhető a fájdalom, ha központi jelentőségűvé válik az ember életében, ha sikertelen terápiás kísérletek és csalódások kapcsolódnak hozzá, ha súlyosan rontja az életminőséget, valamint, ha nyomott hangulat, csökkent teljesítőképesség, és félelmek kapcsolódnak hozzá. A krónikus fájdalom a betegen és családján kívül a társadalomra is nagy terhet ró, hiszen a kezelés költségein túl a táppénzzel, a rokkantsági ellátással, a termelésből kiesett munkaidő okozta veszteséggel is számolni kell. Míg akut fájdalmak esetén  a fájdalmat okozó betegség oki kezelése és fájdalomcsillapítók adása az elsődleges, addig ezekkel a krónikus fájdalmak kezelésében már nem sokra megyünk, hiszen a fájdalomcsillapítók  heveny fájdalomodellre lettek kidolgozva. A heveny fájdalmakat a vékony velőshüvely nélküli érző idegrostok  vezetik a gerincvelőbe, a krónikus fájdalomérzetet viszont vastag, velőshüvellyel ellátot rostok szállítják. Míg az előzőek éles, jól körülírható, fájdalomcsillapítóval jól befolyásolható fájdalmat okoznak, addig a krónikus fájdalom nem ennyire határozott, többféle vegetatív , neuropátiás tünettel szövődőtt, érzelmi reakciókkal kísért komplex probléma, és a szokásos fájdalomcsillapítók hatástalanok, vagy csak minimális és rövid időtartamú enyhülést hoznak. Hazánkban becsült adatok alapján 3 millió ember szenved fejfájásban, milliókat kínoz derékfájás és különböző eredetű mozgászervi panasz. A mindennapi gyakorlatban az indokoltnál sokkal hamarabb nyúlunk fájdalomcsillapítókhoz, „reumagyógyszerekhez”, nem számolva ezek nemkívánatos mellékhatásaival.A Mayo Klinika vizsgálatai szerint  a rendszeresen aszpirint szedők között 26 %-ban alakul ki gyomorfekély. Az USÁ-ban egy 1995-ös tanulmány szerint évente több,mint 70 millió receptre írnak fel fájdalomcsillapítót, gyulladáscsökkentőt. Az ilyen gyógyszert szedők között négyszer gyakoribb a kórházi kezelést igénylő fekélybetegség, vagy a  gyomorvérzés. Az újabb szakmai állásfoglalások szerint fenti gyógyszereket gyomorvédő gyógyszerrel együtt kell felírni. Ha ehhez még hozzávesszük, hogy esetleg el sem múlik tőle a fájdalom, akkor csak a veszteséglista nő. És akkor arról még nem is beszéltünk, hogy számtalan ilyen gyógyszer recept nélkül kapható, nem számoltunk a televízióreklámokkal, amik a fájdalomtól való könnyű és gyors megszabadulás hiú reményével kecsegtetik gyanútlan betegeinket. Recept nélkül kapható, de a receptköteleseknél semmivel sem ártalmatlanabb készítményeket ajánlanak, immár teljes egészében orvosi ellenőrzés nélkül. Sosem felejtem el a kórházi éveim alatt ügyeletben hetente átélt rémálmot, amikor idős beteget hozott a mentő gyomorvérzéssel, sokkos állapotban egyetlen asszpirin bevétele után. A gerinc eredetű panaszok olyannyira gyakoriak, hogy szinte nem telik el úgy nap, hogy ne találkoznánk munkahelyünkön, barátaink vagy családtagjaink körében ilyen fájdalmaktól szenvedőkkel. Pusztán a függőleges testhelyzet is rendkívüli terheket ró az egységes szervként működő gerincre, ami rendkívül bonyolult statikai és dinamikus funkciókat lát el. Hogy belássuk, milyen fantasztikus konstrukció, elég, ha nagyon leegyszerűsítve a dolgot, úgy képzeljük el, mint egy kétkarú emelőt, aminek egyik karja egy alig fél centis csigolyanyúlvány, a másik karja  egész törzsünk, meghosszabbítva a karunkkal. Ami a kezünkben 1 kilogramm, az a fent említett csigolyanyúlványon közel egy tonna! Gondolunk erre amikor felemelünk valamit? Mérlegeljük az első lumbágónál, milyen híven és zokszó nélkül szolgált minket gerincünk addig? Autóra milliókat költünk, de mennyit áldozunk egy jó matracra, amin életünk egyharmadát töltjük el?Mennyit áldozunk irodaszékre, jó cipőre? A helytelen testtartás, a lúdtalp a gerincet függőlegesen tartó izomzat egyensúlyának felborulását eredményezi, ami állandó izomfeszülést, nyakfájást, a csuklyásizom feszülését, fejfájást, szédülést, karfájdalmat, zsibbadásokat, derékfájást, isiászt,térdizületünk idő előtti elkopását  eredményezheti. Hasonló panaszok hátterében a legkülönbözőbb anatómiai struktúrák  rendellenességei állhatnak. Komoly fájdalmat eredményezhet a csigolyatesteken jelentkező mészfelrakódás, a csigolyákat egymáshoz kötő kisizületek artrózisa, a csigolyák között lévő porckorongok elfajulása, a csigolyaközti nyílásokon át ki-és belépő ideggyökök összenyomatása a porckorongok kiboltosulása, sérve által, a csigolyaközti kisizületek kopása, gyulladása, meszes felrakódása, elmozdulása. Mindez  okozhat helyi, vagy kisugárzó fájdalmat. Ez utóbbi esetet, amikor a deréktájról az alsóvégtagba kisugárzó fájdalom van, szoktuk hexenschussnak, isiásznak, idegzsábának nevezni. A gerinc nyaki szakaszán kibújó ideggyökökből alakul ki a karidegfonat, aminek nyomási tünete az egész felsővégtag fájdalmát, az ujjak zsibbadását eredményezheti. Hasonló tüneteket okozhat a karpális alagú szindróma, de itt az ideg a csuklótájon kerül összenyomatásra. A nyaki gerinc rendellenességei nyakfájáson kívül okozhatnak fejfájást, szédülést, látás-hallászavart, gondolkodási és koncentrálási nehezítettséget, általános gyengeséget, fáradtságérzést, nyomott hangulatot és alvászavart. Az elsődleges és legfontosabb teendőnk tehát a fájdalom mihamarabbi megszüntetése, és ezáltal a krónikussá válás kivédése. Mindenképpen komplex megközelítés szükséges.Először az életmód megváltoztatásával kell próbálkozni: testsúlycsökkentéssel, rendszeres fizikai aktivitással, gyógytornával, jógával, pszichológiai kezeléssel, maszázzsal, reflexológiával, akupunktúrával. Cél a fizikai mozgásképesség, az állóképesség, a kedélyállapot, az alvás, és az általános egészségi állapot javítása. A krónikus fájdalmakat  társbetegségek, pl. depresszió, szorongás és alvászavar kísérik, és ezek kezelése nélkül tartós javulás nem is remélhető. Fenti problémákat együttesen 3 évtizedes belgyógyászati és több, mint 20 éves akupunktúrás praxisom alapján ez utóbbival tudom a legfrappánsabban  elérni. Bár az akupunktúra hatásmechanizmusa egészében nem, csak részleteiben tisztázott, mégis képes a krónikus fájdalom „idegrendszerbe beivódott nyomtatott áramkörének megszakítására”. Nemegyszer előfordul, hogy a gerincsebész által műtétinek ítélt gerincsérv is tartósan tünet-és fájdalommentessé tehető. Feltételezhető, hogy a Melczak és Wall által „kapu kontroll” elméletnek nevezett mechanizmus alapján hat a tűszúrásos gyógymód a fájdalmak megszüntetésekor. Az ismétlődő, kis intenzitású ingerek , amit az akupunktúra jelent, bezárják a gerincvelőben a vékony rostok által vezetett erős, éles fájdalom előtt a kaput.Olyan ez, mint amikor beütjük a könyökünket, és hogy tompítsuk a fájdalmat, dörzsölni kezdjük. Fejfájások, arcidegzsábák, postherpeses neuralgiák esetén is belátható időn belül , rendszerint már 5-6 kezelés után is jelentős a fájdalomcsökkenés, mindenféle mellékhatás nélkül. A gerincsérv miatt műtéten átesett betegek 40 %-ában 5 éven belül a műtét előttihez hasonló panaszok jelentkezhetnek. A fájdalom ilyenkor az esetlegesen kialakult műtéti hegesedéssel, vagy egyéb degeneratív folyamattal áll kapcsolatban .Ilyen esetben is hatásos a az akupunktúra.

Dr.Illich Melinda

Főoldal | Ránctalanítás, biolifting | Akupunktúra | Fogyókúra | Ajánló